| Pramod Jayaprakash

Lehdistötiedote 2.10.2019. #Spices Chef – Millaista innovatiivista ja terveellistä luomu ruokaa voimme tarjota muistaen Pohjois-Karjala projektia vuosina 1972-1997?

Lehdistötiedote 2.10.2019

Spices Chef Ltd on pk-yritys, joka sijaitsee Kontiolahdella Suomessa. Spices Chefin brändin tunnuslauseena on ” Meillä on parempi tarina kerrottavana”. Tarinamme koskevat arvojamme ja innovaatioitamme.

European Organic Food Innovation Award -kilpailun finaali !

Euroopan Orgaanisen Ruoan Innovaatio – palkintoa varten Spices Chef esittelee luomusertifioidun tuoteperheen:

1. Nokkonen ja Malabar-valkopipuri –biomylly, 75g
  2. Willi ja Tellicherry-mustapippuri –biomylly, 75g
  3. Willi ja Naga-chili, ekstra tulinen –biomylly, 70g

Luomuruoka on maailmanlaajuinen liike. Me haluamme aktiivisesti olla osa tätä liikettä innovatiivisine ja avoimine ideoinemme, niin paikallisesti kuin maailmanlaajuisestikin.

Innovaatiot yllä mainituissa tuotteissa ovat:

1. ainesten laatu, valikoima ja sekoitus
  2. kestävä pakkaus ( biomuovi ja BPA vapaa materiaali )
  3. turvallista ja helppo käyttää

Tuoteperheen idea:

Idea tähän tuoteperheeseen tuli Pohjois-Karjala projektin ( 1972 – 1997 ) tavoitteista. Projekti oli yksi menestyneimmistä kampanjoista kansanterveyden hyväksi. Kysyimme itseltämme, voimmeko luoda tuoteperheen, jossa on muutakin kuin suolaa ja pippuria, eksoottista, mutta silti jotain tuttua ja maukasta muttei liian monimutkaista? Halusimme myös ottaa huomioon niin EU:n luomuruoan standardit kuin sen, että tuotteet olisivat helppokäyttöisiä niin kotona kuin ulkonakin kokatessa. Olemme tyytyväisiä tuloksiimme!

Luomu-ainesosat:

Meillä oli ideoita makuyhdistelmistä, jossa käytettäisiin aineksia villistä luonnosta, perinteisiä mausteita sekä yrttejä. Haasteenamme oli se, kuinka löytää luomu-sertifioituja villiyrttejä? Kuinka saada ne jauhetuksi ja käyttökelpoisiksi myllyä varten? LULUME-projekti (htpps://www.metsakeskus.fi/lulume) auttoi löytämään luomu-hyväksytyt alueet. Ainesten käsittelyssä päädyimme käyttämään pakastus-kuivaus-menetelmää, jonka ansiosta ainesosat säilyttivät luonnolliset ominaisuutensa ja samalla olivat helppo jauhaa. Luomuvilliyrtit, joita käytimme ovat: nokkonen, kantarelli, kuusenkerkkä, katajanmarja. Luomumausteet ja – yrtit joita käytimme ovat: Tellicherry-mustapippuri, Malabar-valkopippuri, kumina, inkivääri, curryn lehdet, Naga-chili, korianteri ja suola. Ideana olii sekoittaa luomumakuja ilman ennakkoluuloja antaen arvoa maulle, laadulle sekä edullisuudelle.

Kestävä pakkaus:

Halusimme pakata luomutuotteemme huomioiden niin ympäristön kuin terveydenkin. Aalto yliopiston Pack-Age –projekti otti tutkittavakseen Spices Chefin idean kestävän kehityksen mukaisesta pakkauksesta. Kuusi opiskelijaa, heidän opettajansa sekä teollisuuden edustajat työskentelivät yhdessä luodakseen toimivan pakkauksen. Ja projekti kannatti. Tämän tuoteperheen pakkauksena käytettävä biomylly on tehty sokeriruo´osta. Itse runko on lasia. Mylly on myös BPA vapaa, jolloin mylly ei ala jauhaa ajan saatossa itse itseään eikä pieniä palasia myllystä ei voi joutua ruokaan.

Turvallista ja helppo käyttää:

Halusimme tuotteiden olevan turvallisia ja helppokäyttöisiä niin kotona kuin ulkonakin kokatessa. Haluamme asiakkaidemme tuntevan ja ymmärtävän, että he ovat osa muutosta valitessaan meidän kestävän kehityksen mukaiset tuotteemme.

Kaupallisesti olemme valmiita tekemään tuotteitamme laajempaan jakeluun. Haluamme olla osa liikettä, jossa arvostetaan paikallisten villiyrttien käyttöä.

Organic To The People – Luomua Ihmisille on meidän intohimomme ja tehtävämme!

Lisätietoa: https://proluomu.fi/innovaatiokilpailun-finaali-luomuelintarvikepaivassa/